Konsultacje Społeczne Projektu Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego

Witaj, ()

Wniosek

Złożony przez Złożony dnia Do Status Treść Uzasadnienie
Gmina Miejska Legionowo 2012-09-27 12:13:17 Główny/Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r./Potrzeby inwestycyjne regionu zarejestrowany UWAGI I WNIOSKI DO PROJEKTU DOKUMENTU AKTUALIZACJI STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO DO 2030 ROKU DOTYCZY OBSZARU "PRZESTRZEŃ I TRANSPORT" Odnosząc się do zapisów projektu SRWM 2030 szczególną uwagę w tym kontekście chciałbym zwrócić na obszar tematyczny "Przestrzeń i transport" i wyznaczony cel rozwojowy Trwały i zrównoważony rozwój regionu oparty o endogeniczne czynniki rozwoju oraz wzrost dostępności, dla którego wskazane zostały cele strategiczne dotyczące przyjaznych środowisku form transportu, udrożnienia systemu tranzytowego oraz zwiększania roli transportu zbiorowego w komunikacji wewnątrz OMW. Gmina Legionowo w pełni popiera planowane zadania w ramach działań: 17.1 Zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego względem drogowego; 17.2 Dostosowanie standardów technicznych dróg do ich funkcji oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego; 17.3 Integracja systemów transportowych; 19.1 Usprawnienie i rozbudowa multimodalnego transportu zbiorowego oraz wspieranie proekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym; 22.1 Usprawnienie i rozbudowa systemu multimodalnego transportu zbiorowego. Mając na uwadze przyszłą realizację powyższych działań pragnę zasugerować rozważenie uwzględnienia poniższych zadań inwestycyjnych w SRWM 2030, mających na celu rozwój sieci infrastruktury transportowej na obszarze OMW. W opinii Gminy Legionowo istotnym jest w perspektywie do roku 2030 realizacja celów służących poprawie funkcjonalności układu drogowego, łączącego obszar OMW z innymi ośrodkami oraz zwiększającego efektywność ruchu wewnątrz OMW, co pozwoli zmnieszyć uciążliwości związane z ruchem tranzytowym i w efekcie umożliwi odciążenie aktualnych szlaków drogowych m.in. drogi krajowej nr 61, lepsze rozprowadzenie ruchu samochodowego w systemie drogowym OMW i zwiększenie jego płynności. Cel ten będzie mógł być osiągnięty m.in. poprzez budowę tras drogowych tzw. „Trasy Mostowej” na odcinku Łomianki-Wieliszew obejmującej budowę przeprawy mostowej przez Wisłę na terenie gminy Jabłonna oraz „Trasy Olszynki Grochowskiej” stanowiącej trasę wylotową z obszaru północnej Warszawy w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego i Gdańska (połączenie z Trasą Toruńską – drogą o statusie ekspresowej S8), przebiegających w części na terenie powiatu legionowskiego według przebiegu wyznaczonego odpowiednio na obszarze gmin Jabłonna oraz Nieporęt i Wieliszew. Niezależnie od tego, jaki status miałyby mieć powyższe szlaki komunikacyjne tj. drogi krajowe czy drogi wojewódzkie jestem przekonany, że z uwagi na istotny dla stolicy, północnej części OMW i Mazowsza charakter tych przedsięwzięć uzasadnione jest uwzględnienie ich w dokumencie SRWM 2030. W przedmiotowym obszarze nie mniej istotne jest dokonanie rewitalizacji niektórych szlaków kolejowych o znaczeniu lokalnym, których potencjał do rozwoju jest w chwili obecnej nie wykorzystany m.in. na trasie Legionowo-Wieliszew-Nieporęt w ramach przebiegu linii kolejowej nr 10 Warszawa-Tłuszcz oraz jej odnogi nr 28 w kierunku Zegrza, mogących służyć przede wszystkim celom rekreacyjnym, ale także zapewniających sprawny dowóz mieszkańców powiatu legionowskiego do Warszawy. Przywrócenie szlakowi właściwych parametrów technicznych wraz z nową ofertą usług przewozowych przewoźników kolejowych w znaczący sposób przyczyniło by się do wzrostu atrakcyjności terenów Zalewu Zegrzyńskiego, oferty turystycznej regionu oraz warunków do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym w sektorze turystycznym, okołoturystycznym i rekreacji. Szczególną grupą docelową nowej oferty mogli by być mieszkańcy miasta st. Warszawy, chcący aktywnie spędzić wolny czas. Rewitalizacja przedmiotowych szlaków mogła by także zapewnić warunki do utworzenia połączeń kolejowych łączących północną część OMW z portami lotniczymi w Modlinie oraz w Warszawie. Na koniec chciałbym zwrócić Państwa uwagę na ważny aspekt funkcjonowania transportu publicznego, na który w mojej opinii powinien być położony w SRWM 2030 szczególny nacisk. Warunkiem wysokiej jakości usług w transporcie publicznym jest zapewnienie rozwiązań służących lepszej integracji form komunikacji zbiorowej i tym samym zwiększenie efektywności organizacji i skrócenie czasu podróży. Kluczową rolę odgrywają tu przewoźnicy świadczący usługi przewozowe oraz organizatorzy transportu publicznego, będący coraz częściej także zarządcami infrastruktury komunikacyjnej. W tym kontekście warte rozważenia jest uwzględnienie w SRWM 2030 realizacji działań służących efektywniejszej wymianie informacji pomiędzy tymi podmiotami dotyczączych świadczonych usług przewozowych. Zagadnienie to nabiera coraz większego znaczenia w kontekście zasad ustanowionych przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 o publicznym transporcie zbiorowym. PREZYDENT MIASTA LEGIONOWO ROMAN SMOGORZEWSKI brak
Załączniki
Brak
◄ Wróć...
© 2024 MBPR - Konsultacje społeczne